Jak odróżnić żyrafę od zebry? – czyli kilka słów o różnicach pomiędzy coachingiem, a terapią

Robiąc przegląd artykułów dotyczących terapii i coachingu doszłam do wniosku, że temat jest bardziej sporny niż myślałam. Niektórzy piętrzą różnice pomiędzy tymi metodami, zaś inni uważają, że jest to jedno i to samo. Przeciętnemu człowiekowi trudno połapać się więc w tym morzu specjalistów, z których każdy obiecuje podniesienie jakości życia i rozwiązanie egzystencjalnych problemów.

Jak podjąć słuszną decyzję i wybrać specjalistę odpowiedniego dla siebie? Kiedy zdecydować się na wizytę u coacha, a kiedy u terapeuty? W poniższym tekście postaram się przedstawić moje odpowiedzi na te pytania, z perspektywy praktykującego coacha, oraz psychologa (uwaga! Nie mylić z psychoterapeutą).

Czym różni się żyrafa od zebry?

Nie jestem biologiem żeby rozpisywać się na temat szczegółowej anatomii tych dwóch zwierząt, jednakże różnice pomiędzy tymi gatunkami rzucają się w oczy nawet największemu zoologicznemu laikowi. Zebra jest mniejsza i zwinniejsza, jednak nie jest w stanie dotrzeć do najwyższych części roślin w celu poszukiwania pożywienie. Żyrafa zaś, mimo swoich rozmiarów, nadal potrafi osiągać spore prędkości, a dodatkowo nie musi zbytnio martwić się o swój żołądek. Liści na wysokości jej głowy jest dużo więcej, niż w zasięgu wzroku zebry. Mimo wszystko te dwa gatunki posiadają wiele cech wspólnych – ssaki, parzystokopytne, stadne, roślinożerne, żyjące w tym samym klimacie.

Co ma do tego coaching i terapia?

Coaching przypomina mi w tym przypadku zebrę, a terapia żyrafę. Mimo wielu podobieństw, to terapia  jest w stanie sięgnąć głębiej w psychikę klienta, zdiagnozować go w szerszym kontekście, wliczając w to wszelkie zaburzenia, czy choroby psychiczne, tak jak żyrafa może sięgnąć wyżej przez swoją fizjonomię.

Po co więc wybierać coacha, skoro można pójść do terapeuty?

To pytanie spędza sen z powiek nie jednemu coachowi i słusznie, ponieważ odpowiedź wydaje się niejednoznaczna. W niektórych nurtach psychoterapii, jak np. terapii poznawczo-behawioralnej, techniki stosowane przez terapeutę są prawie identyczne, jak te stosowane prze coacha podczas sesji. Terapeuta także posługuje się pytaniami, informacją zwrotną oraz stawia przed klientem ambitne cele i zadania wyprowadzające ze strefy komfortu. Terapeuta podobnie, jak coach za swój cel obiera sobie podniesienie jakości życia klienta. Główną różnicą jest to, że terapia, bez względu w jakim nurcie prowadzona, dedykowana jest głównie dla osób, które mają problemy w codziennym funkcjonowaniu i jest nastawiona na diagnozowanie oraz leczenie. Coaching zaś skierowany jest do osób dobrze funkcjonujących, które chcą jeszcze bardziej rozwinąć swój potencjał lub wprowadzić zmianę w swoim życiu. Coach nie może, tak jak terapeuta, stawiać diagnozy, udzielać porady psychologicznej (lub jakiejkolwiek innej), czy sugerować leczenia farmakologicznego. Coach bez wykształcenia psychologicznego oraz kursu psychoterapii nie może tego robić!

Co więc może coach?

Coach może, a nawet musi, wydobywać z klienta potencjał, który już w nim istnieje, tak jak górnik, który odpowiednimi narzędziami wydobywa złoto z kopalni. Techniki coachingowe, w przeciwieństwie do terapeutycznych, skupiają się na formułowaniu celów i realizowaniu planów KLIENTA, NIE COACHA. Rzadko podczas coachingu porusza się kwestie przeszłych trudności klienta. Coach nie skupia się na analizowaniu przeszłości klienta i jego problemów, uwypukla za to dostępne zasoby klienta i stara się oświetlić drogi rozwoju, których klient do tej pory nie dostrzegał. Coach może dzielić się swoimi spostrzeżeniami odnośnie funkcjonowania klienta, czyli udzielać mu informacji zwrotnej. Może także wykorzystywać niektóre techniki stosowane w psychoterapii, jak np. ACT.

Podsumowując:

Zawsze możesz zwrócić się o pomoc do terapeuty lub coacha. Jeżeli trafisz na dobrego specjalistę, a problem okaże się nie na miarę jego możliwości, powinien odesłać Cię do osoby zajmującej się odpowiednim dla Ciebie obszarem pomocy. Zawsze jednak warto, przed pierwszym kontaktem, sprawdzić, czy coach lub terapeuta, do którego się wybierasz, mają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania określonego zawodu: coach – kurs coachingu+ certyfikat (np. ICF, EMCC, Izba Coachingu), terapeuta – studia psychologiczne + kurs psychoterapii w określonym nurcie (np. Poznawczo-Behawioralnym, Psychoanalitycznym, Gestalt, Systemowym). Możesz także rozwijać się wielokierunkowo i jednocześnie korzystać z pomocy terapeuty i coacha. Oczywiście jest to rzecz kosztowna, dlatego warto się nad tym dłużej zastanowić lub przedyskutować ze swoim obecnym terapeutą/coachem opcję zmiany na innego specjalistę.

Poniżej znajdziesz tabelkę, w której znajduje się podsumowanie głównych różnic pomiędzy coachingiem a terapią.

Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat coachingu, czy nawet spróbować doświadczyć tej metody na sesji próbnej, nie wahaj się zaczepić mnie na Facebooku, Instagramie, bądź przez maila :).

 

Źródło obrazu: unsplash.com

Zgadzasz się ze mną? Udostępnij!

Back to Top